Lumbago karantén idején - avagy mit tegyünk, ha rosszkor fájdul meg a derekunk?

A hátfájás nagyon fájdalmas tud lenni, előfordulhat az is, hogy mozgásképtelenséget okoz. Normális esetben kihívjuk az ügyeletet, aki ad egy injekciót és enyhülnek a panaszok, de mi történik akkor, ha valamilyen oknál fogva nem tudunk segítséghez jutni? Mit tudunk tenni saját magunk vagy hozzátartozóink megsegítésére ilyen helyzetben? Íme néhány hasznos tipp az elsősegélynyújtáshoz korona idején.

  1. Nyugalomba helyezés

    Mindenekelőtt a pácienst nyugalomba kell helyezni, ami elsősorban fekvést jelent. Aranyszabály az, hogy a beteget olyan pozícióban kell nyugalomba helyezni, ami számára a legkényelmesebb, legkevésbé fájdalmas.

  2. Fájdalomcsillapítás

    Természetes, hogy a beteg részéről a legfontosabb igény a fájdalmak azonnali és hatékony csillapítása. A legfontosabb, hogy tudjuk, allergiás-e a beteg valamire. Ha kikérdeztük és nincs akadálya, adjunk fájdalomcsillapítót. Persze joggal merül fel a kérdés, hogy mit? Amióta az Algopyrin újra kapható vény nélkül én mindenkinek ezt ajánlom, mert gyorsan fejti ki hatását és elég hatékony is. Amennyiben van otthon kiváló szolgáltatot tehet a Cataflam is, de mindegyik diclofenac származék hatásos szokott lenni. Sajnos az a tapasztalatom, hogy a TV-ben reklámozott „csodafájdalomcsillapítók” kevésbé hatékonyak.

  3. Jegelés, hűtés

    Akut gerincfájdalom esetén érdemes a fájó testrészt hűteni, jegelni, ami egy ideig hatásos szokott lenni, de csodákat ne vájunk tőle. A módszer: 20 perc jegelés, 40 perc pihenő.

Amennyiben a fenti módszerek nem vezetnek eredményre, nincs mit tenni, keríteni kell egy orvost.

Dr. Erbszt András

Doctorfit-történetek

Örömmel osztjuk meg veletek Margit történetét!

"Négy éve, mindenszentek idején, hazafelé mentünk a családdal, amikor váratlanul annyira megfájdult a karom, hogy félre kellett állnunk a kocsival. Ekkor kezdődött a kálváriám.

Kiderült, hogy a hatos és hetes nyaki csigolyámnál erős kopás van, innét indult a fájdalmam a karomba, vállamba, hátamba sugározva. Sokfelé jártam gyógyulást keresve, injekciókat kaptam a gerincemmel kapcsolatban, küldözgettek egyik helyről a másikra, de végül mindenhol azt hallottam csak: asszonyom, ezzel meg kell tanulni együtt élni. Elkeseredésemben már a kínai orvoslásban kerestem a megoldást. A kínai orvos várójában sokan voltunk, beszélgettünk, és ekkor hallottam egy nevet: Dr. Erbszt. Az interneten megnéztem a telefonszámot, felhívtam a Doctorfit rendelőjét és időpontot kaptam a doktor úrhoz.

Azonnal készíttetett egy friss nyaki MR-t, hogy lássuk, mit lehet tenni. Meg kell mondanom, a főorvos úr kiadta a feladataimat: kötelező sportra kért, jól megdolgoztatott az elejétől fogva. Elmagyarázta, hogy ez mennyire fontos a csigolyák melletti izmok megerősítéséhez, így úsztam, vízi tornáztam, masszázsra jártam. Már a torna is sokat segített, de a műtétet nem tudtuk elkerülni.

Ismerősök kérdezték, nem félek-e a műtéttől, de én nagyon bíztam a főorvos úrban, és milyen jól tettem. A műtét nagyon jól sikerült. Már másnap fel kellett kelnem, nap közben többször is bejött hozzám a doktor úr, kérdezte, hogy’ vagyok.

Ekkorra megszűnt az erős fájdalmam, egyúttal a rehabilitációra fontos feladatot kaptam: folytatnom kell a tornát, a nyaki izmaimat erősíteni, nyújtani kell, így járok manuál terápiára, mert e nélkül nem lehet teljes a felépülésem.

Dr. Erbszt András mindvégig nagyon kedves volt velem, pedig meg kell hagyni, az ember hajlamos nyafogni, panaszkodni, ha fáj valami, de mindig meghallgatott. Azt is el kell mondanom, hogy javaslatára még pszichológushoz is elmentem, ami külön sokat segített. Megértettem, hogy van kiút, felépülés egy ilyen nehéz helyzetből, és tudom, hogy tennem kell magamért ezután is a tornával, úszással, masszázzsal.

Négy hosszú évig szenvedtem, és ez most már a múlt. Köszönöm, hogy visszakaphattam az egészségemet."

Új szakorvos a Doctorfitnél!

Örömteli változás következett be a Doctorfit Gerincambulancia életében.

Csapatunkhoz csatlakozott dr. Faggyas Ákos ortopéd-traumatológus szakorvos, aki szakmai tapasztalataival jelentősen szélesíti szakmai profilunkat. Ákos elsősorban váll, csípő és térdpanaszokkal érkező Betegeinknek áll rendelkezésére, de jelentős rutinra tett szert a sportsérülések kezelésében is. Természetesen ő is magáénak érzi a Doctorfit gyógyító filozófiáját, miszerint a mozgásszervi betegségeket mozgással lehet gyógyítani. Elsősorban igyekezni fog konzervatív kezeléssel –műtét nélkül- meggyógyítani a hozzá forduló pácienseket, de amennyiben műtétre kerül sor, azt is magas szinten és méltó körülmények között tudja elvégezni.

Kedves, barátságos, segítőkész személyisége miatt a betegek mindenhol szívesen fordultak hozzá panaszaikkal.

A Doctorfit Gerincambulancia csapata nevében sok szeretettel köszöntöm csapatunkban Faggyas doktort, és azt kívánom neki, hogy ugyanannyi örömét lelje a gyógyításban, mint mi.

Dr. Erbszt András

Hét tanács a hátfájás/derékfájás elkerülésére

Első tanács: Sportoljunk, mozogjunk rendszeresen

Sorozatunk első részében arra keressük a választ, hogy a rendszeres aktivitás hogyan és miként segít a derékfájdalmakon. Tekintsük át, hogy a sportolás, mozgás milyen mechanizmusokon keresztül segít megelőzni, illetve elmulasztani a gerincpanaszokat.

Íme 7 érv, hogy miért tesz jót gerincünknek/derekunknak a rendszeres sportolás:

  • Javul a porckorong anyagcseréje, ezáltal lassulnak a csigolyaközti porcban a degeneratív folyamatok
  • A törzsizmok erősödnek, javul azok tartó és stabilizáló funkciója
  • A káros, gyulladásos anyagcseretermékek „kimosódnak” a gerinc környéki izmokból, lágyrészekből, amelyek egyébként a regeneratív folyamatokat segítenék
  • A gerinc mozgástartományának javítása, a comb és csípőkörnyéki izmok lazítása csökkenti a háti szakasz sérülékenységét, csillapítja a gerinctáji panaszokat
  • A mozgás közben endorfinok szabadulnak fel, amelyek kiválóan csillapítják a fájdalmakat és jelentősen javítják a közérzetet
  • Az aerob mozgás segít a testsúly karbantartásában, ami csökkenti a gerincre háruló terhelést
  • A gyenge fittségi állapot hajlamosít a krónikus derékfájdalmakra a legújabb kutatások szerint.

A fentiekből látható, hogy a rendszeres sportolás, mozgás jótékony hatású a gerincre. Természetesen nem mindegy, hogy ki milyen mozgásformát választ.

Amennyiben úgy érzi, segítségre lenne szüksége, keressen bennünket bizalommal elérhetőségeink bármelyikén: a Doctorfit szakemberei készséggel állnak rendelkezésére az optimális mozgásforma megtalálásában.

Hat tanács a hátfájás megelőzésére

Természetes, hogy mindenki szeretné elkerülni a hátfájást, porckorongsérvet. Aki szenvedett már ettől a panasztól, az általában igyekszik elkerülni a tünetek fellángolását, aki pedig megúszta a gerincbetegséget, az szeretné, ha sohasem jelentkeznének nála a kellemetlen tünetek.

Mit tehetünk annak érdekében, hogy elkerüljön minket a derékfájás, lumbago vagy az isiász? Tudnunk kell, hogy sajnos nincs olyan módszer, amely segítségével száz százalékos biztonsággal elkerülhetjük ezt a fájdalmas betegséget, de sok mindent tehetünk annak érdekében, hogy csökkentsük a gerincbetegségek kialakulásának veszélyét. Cikksorozatunkban annak fogunk utánajárni, hogy mit tegyünk illetve mit ne tegyünk, ha egészséges, teherbíró gerincet szeretnénk.

  • Mozogjunk, sportoljunk rendszeresen
  • Figyeljünk oda a helyes testtartásunkra állás és ülés közben egyaránt
  • Ne üljünk túl sokat (lehetőleg 1 óránál többet egyhuzamban)
  • Tanuljunk meg helyesen emelni, hajolni, guggolni.
  • Válasszunk megfelelő matracot az éjszakai pihenéshez
  • Tudjunk meg minél többet a gerincbetegségek kialakulásáról és a kezelés lehetőségeiről!

A következő hetekben a fenti ajánlásokat fogjuk kissé részletesebben körüljárni, tartsanak velünk!