Szűcs Erzsébet

Írtunk már a Kaatsu-ról orvosi nézőpontból, bemutattuk a pontos testi folyamatokat, melyek ilyenkor zajlanak, beszámoltunk a várható hatásokról. Azonban ebből nem derül ki, hogy él meg egy ilyen edzést a páciens, aki ellátogat hozzánk, mit tapasztal, mit érez. Szerettük volna kicsit közelebb hozni, kézzel foghatóbbá tenni ezt a hazánkban még nagyon új módszert, ezért megkértünk egy teljesen kezdőt, hogy próbálja ki, és számoljon be tapasztalatairól.

 

Alanyunk, Judit 29 éves, komolyabb gerincproblémája nincs, azonban az ülőmunka miatt háta, válla, nyaka rendszeresen fáj, sokszor szenved migrénes tünetektől. Hobbi szinten sportol, fut és erősítő edzést rendszeresen végez.

 

“Amióta először hallottam a kaatsu-ról, azóta szeretném kipróbálni. Minden új edzésmódszer érdekel, ezért nagyon kíváncsivá tett, hogy véráramkorlátozással ilyen módon lehet növelni a hatékonyságot. Évek óta rendszeresen sportolok, ezért izgatottan vártam, hogy mennyire tud lefárasztani egy kb. 40 perces, kis súlyokkal vagy súly nélkül végzett edzés.

Megkértem az edzőt, hogy miközben a gyakorlatokat végzem, meséljen magáról a módszerről, mert szeretném megérteni, mi zajlik ilyenkor a testemben, és miért tudok így gyorsabban, hatékonyabban izmot építeni, mint egy sima súlyzós edzéssel.

Először is megbeszéltük, hogy mennyit szoktam edzeni, hogy eltalálja a megfelelő nyomást, amivel már nehézséget okoznak a gyakorlatok, de még tudom őket csinálni. Ezt elsőre mindig nehéz meghatározni, az edző általában 1-2 alkalom után tudja tökéletesen beállítani annak függvényében, hogy hogyan reagál a páciens a terhelésre.

Nekem a karomban 130-as, a lábamban 160-as nyomást állított be, amely szerintem nagyjából ideálisnak bizonyult. A kezembe 2 kilós súlyzókat kaptam, a lábgyakorlatokat pedig súly nélkül kellett végeznem. Ez nagyon kevésnek tűnhet, de a harmadik sorozatnál már erősen koncentrálnom kellett, hogy ne essen szét teljesen a mozgásom.

A kis súlynak köszönhetően az ízületek sokkal kevésbé terhelődnek és kopnak, mint egy hagyományos erősítő edzésnél, ezért javallott különösen a gerincrehabilitációban részt vevő betegeknek, illetve mindenkinek, aki valamilyen oknál fognál fogva nem dolgozhat nagy súlyokkal vagy gépekkel. A véráramkorlátozás miatt a friss oxigén lassan tud áramlani a vérben, így a test sokkal gyorsabban és jobban fárad. A test érzékeli a “rombolást”, és edzés után sokkal nagyobb energiát fordít a helyreállító folyamatokra,

A véráramkorlátozás miatt, a vénás visszaáramlás korlátozott, a vénás kiáramlás mérsékelt. Ami persze módosítja az artériás beáramlást is. Jön az O2-ben dús vér, de az elhasznált vérnek el kellene távoznia. Úgymond mérséklet keringés alakul ki, ezért az egyszerű gyakorlatok végrehajtása hamar nehézkessé, vagy akár fenntarthatatlanná válik. Felborul a homeosztázis (egyensúly), felszaporodik a tejsav, és más metabolikus anyagok. Az központi idegrendszer érzékeli a változásokat! És indítja be az egyensúly helyreállítására vonatkozó működéseket! Salakanyag kisöprés, regeneráció, izomépítés.

Aminek következtében az izomzat gyorsabban épül, fejlődik. Ilyen módon tulajdonképpen jó értelemben átverjük, kicselezzük a testünket.

Azért senki ne gondolja, hogy ez amolyan “megúszós” edzés lenne: a 40 perc alatt bőven sikerült elfáradnom, abszolút olyan érzés volt, mint egy kiadós edzőtermi erősítés után. Másnapra az izomláz is megérkezett, innen tudom, hogy rendesen megdolgoztattuk a testemet.

Az első benyomások alapján szívből ajánlanám a Kaatsu-t mindenkinek, aki valamilyen mozgásszervi problémával küzd, emiatt kímélni szeretné az ízületeit, illetve azoknak is, akik időhiányban szenvednek, ugyanis egy jó másfél órás edzést lehet kiváltani 40 perc alatt.”